خانه بهداشت آویز

بیان کننده مطالب آموزشی در مورد سلامت وبهداشت

خانه بهداشت آویز

بیان کننده مطالب آموزشی در مورد سلامت وبهداشت

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۸
شهریور ۹۴

    بعد از 20 دقیقه : ضربان قلب تا حد طبیعی کاهش میابد وفشارخون بهبود می یابد.

    بعد از 12 ساعت : میزان مونو اکسید خون به حد طبیعی بر می گردد.

    بعد از 2 هفته تا 3 ماه : خطر سکته قلبی کاهش می یابد و عملکرد ریه ها بهتر می شود.

    بعد از یکسال : خطر بروز گرفتگی عروق قلب به حد نصف افراد غیر سیگاری می شود.

    بعد از 15 سال : خطر بروز گرفتگی عروق قلب مانند افراد غیر سیگاری می شود.

    تمام خطرات بروز سرطان پس از ترک سیگار کاهش یافته وبه حد افراد غیر سیگاری می رسد.

 

منبع : دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۳۷
ابوالفضل کشاورز
۲۶
شهریور ۹۴


همیشه اقدام به کاهش وزن برای افراد با سختی‌هایی روبرو می‌باشد. شاید داشتن تلاش زیاد و هم‌چنین برنامه‌هایی چون رژیم غذایی، ورزش کردن و استفاده مکمل‌ها کمک کند تا فرد تا حدی به هدف خود نزدیک شود اما در برخی موارد حتی این روش‌ها نیز کارساز نبوده و فرد را دچار سردرگمی می‌کند.
 
برای بسیاری از مردم بزرگ‌ترین مانع بر سر کاهش وزن سیستم گوارش و متابولیسم آن‌ها می‌باشد.
 
توانایی بدن در شکستن مواد غذایی مصرفی، باعث می‌شود که آن را به انرژی تبدیل کرد و اضافات آن را از طریق دستگاه گوارش دفع کند. این فرآیندها بخش مهمی از کاهش وزن به شمار می‌رود.
 
در این جا به برخی مواد غذایی اشاره می‌گردد که قادر است به طور طبیعی دستگاه گوارش را پاکسازی کند:
 
دانه کتان
یکی دیگر از گیاهان دارویی، دانه کتان است که باعث پاکسازی روده شده و فلور آن را حفظ می‌کند. مقدار کمی از این دانه‌ها برای پاک‌سازی روده و حذف سموم و انگل‌ها طباخی می‌باشد.

برای استفاده از دانه کتان کافی است روزانه به مدت یک هفته یک قاشق غذاخوری در وعده صبح و در هفته دوم به میزان دو قاشق غذاخوری و به همین ترتیب تا چندین هفته آنرا مصرف کرد.
 
غذاهای حاوی فیبر
خوردن این‌گونه غذاها به پاک‌سازی روده بزرگ و دستگاه گوارش کمک می‌کند. مقدار توصیه شده از فیبر روزانه 25 تا 35 گرم است. خوردن بلغور در وعده صبحانه برای شروع کار مناسبی است.
 
 میوه و سبزیجات خام
این خوراکی‌ها مقدار زیادی مواد مغذی دارند. مصرف گوجه فرنگی و غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان به عملکرد سیستم گوارش، جریان خون و قلب کمک می‌کند.
 
خوردن سبزیجات با رنگ تیره مانند کلم و اسفناج یک دوز خوبی از کلروفیل را برای بدن فراهم می‌کند که به حفاظت گوارش کمک می‌کند.
 
پروبیوتیک و غذاهای تخمیریافته
در واقع باید گفت که باکتری به پاکسازی سیستم گوارش کمک می‌کند. برخی باکتری‌های خاص می‌توانند مثمر ثمر بوده و به حذف سموم روده کمک کند.
 
غذاهایی نظیر ماست، کلم‌ترش حاوی پروبیوتیک هستند که به پاکسازی کمک ویژه‌ای می‌کند.

این چهار خوراکی مذکور حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که به سیستم گوارش بدن کمک بزرگی می‌کنند. اگر قصد کاهش وزن دارد مصرف این مواد خوراکی را از دست ندهید.
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۰۵
ابوالفضل کشاورز
۱۷
شهریور ۹۴


سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که دومیلیارد و سیصدمیلیون نفر از افراد کره زمین اضافه وزن دارند و در گروه چاق‌ها جای می‌گیرند. چاقی نتیجه تغذیه ناسالم و تحرک کم است. گالری عکسی با ۱۰ رهنمود برای کم شدن وزن.

اجتناب از رژیم غذایی شدید
در جریان یک رژیم غذایی شدید اگرچه وزن شما در زمانی کوتاه به شدت کاهش می‌یابد، اما این کاهش وزن به خاطر از دست رفتن آب و ماهیچه‌های بدن خواهد بود. در رژیم‌های غذایی شدید چربی کمی از بدن دفع می‌شود و بدن با پایان دوره‌ی رژیم، بار دیگر چربی‌ ذخیره خواهد کرد. رژیم‌های غذایی شدید دارای عوارض جانبی نیز هستند؛ عوارضی چون سردرد، تهوع و بوی بد دهان.
 
مواد غذایی ایده‌آل
هرکس خواستار وزن کم است و می‌خواهد پس از پایان دوره رژیم غذایی، وزن‌اش بار دیگر افزایش نیابد، باید به میوه و سبزی‌ها که سرشار از ویتامین و املاح معدنی هستند و درصد آب آنها نیز زیاد است، روی آورد. چنین افرادی باید آب زیادی بنوشند.
 
کاهش مواد غذایی مضر
چاق‌کننده‌های جدی فقط در مواد چربی‌دار جمع نشده‌اند. کربوهیدرات‌هایی چون محصولاتی که با آرد سفید تهیه می‌شوند، غذاهای از پیش آماده، مواد غذایی با نسبت بالای قند یا فروکتوز، نوشیدنی‌های شیرین و فست فود به شدت چاق‌کننده‌اند.
 
روزی سه ‌وعده غذا بخورید
هر روز سه‌ وعده غذا بخورید. صبحانه می‌تواند پروپیمان باشد. هر چه آهسته‌تر غذا بخورید، احساس سیری زودتر به سراغ شما می‌آید. آن قدر بخورید که احساس کنید تا ۸۰ درصد سیر شده‌اید. بشقاب‌های کوچک‌تر را برای غذا انتخاب کنید. به این ترتیب اگر بشقاب را پرکنید، احساس کم خوردن در شما بوجود نمی‌آید.
 
ورزش
بدون ورزش منظم وزن شما کاهش نمی‌یابد. ورزش سبب می‌شود مصرف انرژی در بدن افزایش یابد و چربی نیز آب شود. برای مبتدیان پیاده‌روی یا ژیمناستیک در آب، می‌تواند شروع بسیار خوبی باشد. این دو ورزش برای ستون فقرات و مفصل‌ها نیز بسیار مناسب‌اند. رشته‌های دیگر ورزشی چون دو، دوچرخه سواری یا شنا نیز تاثیرات بسیار مثبتی دارند. سه بار در هفته و هربار دست‌کم ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
 
خواب کافی
کسی که کم بخوابد پس از بیدار شدن احساس گرسنگی بیشتری می‌کند. کم‌خوابی سبب می‌شود سطح هورمون لپتین که در بدن ایجادکننده احساس سیری است کاهش یابد و بدن برای ایجاد احساسی سیری، نیاز به غذای بیشتری داشته باشد. کم‌خوابی همچنین سبب افزایش ترشح هورمون‌های اشتهاآوری چون گرلین و اورکسین می‌شود. بنابراین کسی که خواستار کاهش وزن است باید به اندازه کافی بخوابد.
 
حمام آب سرد
آب سرد سبب آب شدن چربی بدن می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند. در پی حمام آب سرد بخصوص چربی‌های اضافی مناطق ران و باسن آب می‌شوند. گفته می‌شود که دمای آب باید از ۲۰ درجه سانتی‌گراد در ابتدای حمام، به ۱۵ درجه در انتهای آن برسد. کارشناسان درجه‌ی سردتر دمای آب را تجویز نمی‌کنند. کسی که هر روز ۱۵ دقیقه حمام آب سرد بگیرد بدن خود را در مقابل چربی‌های اضافی واکسینه کرده است.
 
تقویت ماهیچه‌ها
ماهیچه‌ها حدود ۴۰درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهند و احتیاج‌شان به کالری حتی هنگامی که فعال نیستند سه‌برابر بیشتر از بافت‌های چربی است. ماهیچه‌ها دائما کالری‌ها را می‌سوزانند و از مهم‌ترین بازدارنده‌های تشکیل چربی در بدن‌اند. هرچه ماهیچه‌های بدن بیشتر باشد، چربی‌های بیشتری در بدن می‌سوزند.
 
کاهش استرس
استرس یکی از مهم‌ترین عناصر روحی برای افزایش وزن بدن و چاقی است. هورمون‌های استرس‌زا به شدت به افزایش اشتها و کاهش احساس سیری بدن کمک می‌کنند. به همین دلیل زندگی بدون استرس کمک بزرگی است برای کاهش وزن بدن.
 
هیچ‌گاه با شکم گرسنه خرید نکنید
کسی که با شکم گرسنه به خرید می‌رود، مطمئنا اجناسی می‌خرد که در زنبیل کسانی که خواستار کاهش وزن هستند نباید دیده شود. بنابراین همیشه پس از صرف غذا خرید کنید. با شکمی سیر بهتر می‌توان موادی خرید که بدن واقعا به آنها احتیاج دارند.
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۰۳
ابوالفضل کشاورز
۰۹
شهریور ۹۴

 

با توجه به اینکه 12 شهریور ماه روز بهورز می باشد و خیلی از مردم با این قشر زحمتکش آشنایی ندارند برخی وظایف آنان در زیر ذکر می شود :

1- آموزش بهداشت در مورد کلیه مسائل بهداشتی به مردم

2- واکسیناسیون گروههای هدف مثل کودکان زیر 6 سال

3- مراقبت بیماریهای واگیر ، غیر واگیر و اعصاب و روان مثل بیماران سلی ، فشار خونی ، صرعی و ...

4- مراقبت کودکان زیر 6 سال ، دانش آموزان ، میانسالان و سالمندان

5- مراقبتهای پیش از بارداری ، دوران بارداری ، بعد از بارداری و تنظیم خانواده

6- انجام معاینات دانش آموزان و آموزش به آنان

7- فعالیتهای مرتبط با بهداشت محیط مثل کنترل بهداشت مواد غذایی از طریق بازدید از مغازه ها ، کلر سنجی روزانه ، ید سنجی ،نظارت بر دفع بهداشتی زباله ، فاضلاب و ...

8- سرشماری از جمعیت تحت پوشش در ابتدای  هر سال

9- بازدید از خانوارهای تحت پوشش جهت انجام مراقبتهای بهداشتی به کسانی که توانایی مراجعه به خانه بهداشت را ندارند.

10- هماهنگی و همکاری با پزشک خانواده

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۰۰
ابوالفضل کشاورز
۰۵
شهریور ۹۴

سردرد از جمله  مسائل روتین و شایع در زندگی روزمره افراد می‌باتشد که معمولا جدی نبوده و به دلیل استرس، سینوس و تنش‌ها بروز می‌کند.
مشکل زمانی رخ می‌دهد که شما بین سردردهای خطرناک و غیر خطرناک تفاوت قائل شوید به طوری که سردردهای نادر رو باید سریعا بررسی کرد و پس از آن که شدیدتر شوند مورد معاینه پزشک قرار گیرد.
 
حال در اینجا به برخی از این دست سردردها اشاره می‌شود که لازم است به آنها توجه ویژه‌ای کرد.
 
1- سردردهای صاعقه‌ای
این سردردهای شدید به طور مکرر رخ می‌دهند و قادرند در عرض 60 ثانیه تشدید شوند. علت این گونه سردردها می‌تواند خونریزی در مغز به دلیل آسیب،سکته مغزی و یا آنوریسم باشد.
 
2-سردرد پس از  ضربه 
 اگر شما  تجربه صدمات و آسیب را به سر خود داشته‌اید، لازم است که به آن توجه ویژه‌ای کنید. بروز سردرد پس از صدمه می‌تواند نشانی از ضربه مغزی باشد و نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. حتی صدمات نسبتا کوچک به سر نیز می‌تواندمنجر به خونریزی نامرئی شده و جمجمه را تحت فشار قرار دهد.
 
3-سردردهایی که به محض بیدار شدن تشدید می‌یابند 
 سردردهای که در هنگام صبح به سراغ فرد بیاید و باعث استفراغ وی شود بسیار خطرناک است. این سردردها معمولا در طول روز با ورزش کردن، سرفه و یا خم شدن بدتر می‌شوند و با مصرف مرتب داروها نیز بهبود نمی‌یابند.
 
هشدار اینجاست که این سردرد می‌تواند نشانی از تومور مغزی باشد. بنا به گفته پزشکان تنها در 8 درصد از افراد مبتلا تومور مغزی،سردرد اولین و تنها‌ترین نشانه است.
 
4- بدترین سردرد در طول زندگی 
 
این سردرد شامل درد در بالای گردن و سر می‌باشد. زمانی که شما هنوز دراز کشیده‌اید، گردن سفت شده و با حالات گیجی، استفراغ و عدم توانایی تحمل نور همراه است و لازم است که سریعا یک متخصص برای انجام تست‌های تشخیصی، فرد  را مورد معاینه قرار دهد


5- سردرد ناگهانی 
 این سردرد غالبا بدون هیچ دلیل نگران کننده‌ای به وجود می‌آید و می‌تواند شدید باشد. همچنین در این نوع سردرد یک سمت بدن غالبا بی‌حس است که می‌تواند باعث ضعف در صورت ، بازوها و ساق پاها شود. این سردرد ناگهانی می‌تواند نشانه‌ای از سکته مغزی باشد. از دیگر علائم سردردهای ناگهانی می‌توان به مشکلات حرکتی، بینایی، از دست دادن تعادل و مشکلاتی در صحبت کردن اشاره کرد. اگر تجربه این گونه سردرد را داشته‌اید لازم است فورا  مراقبت‌های بهداشتی حرفه‌ای را ببینید.
 
6- سردردهای غیر معمول 
اگر شما از آن دست افرادی هستید که این گونه سردردها را تجربه می‌کند لازم است که در مورد مراقبت‌های بهداشتی خود به طور حرفه‌ای مشاوره شوید.

برخی ویژگی‌های که این سردردها  دارد عبارت است از:
بدتر شدن هر روزه
مکان و شدت این سردرد مرتب جا به جا می‌شود
سردرد همراه با تنگی نفس
محدود شدن فعالیت‌های روزمره
بدترین سردردی که تا به حال داشته‌اید
سردردی که با انجام فعالیت و یا بلند کردن جسم سنگین رخ می‌دهد
با تب، تهوع و استفراغ همراه است. 
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۴۷
ابوالفضل کشاورز