خانه بهداشت آویز

بیان کننده مطالب آموزشی در مورد سلامت وبهداشت

خانه بهداشت آویز

بیان کننده مطالب آموزشی در مورد سلامت وبهداشت

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۸
مرداد ۹۵

با تغییر در الگوی ابتلا جوامع به بیماری ها و افزایش توجه و پر رنگ تر شدن نقش و اهمیت مباحث مرتبط با غذا و تغذیه در حوزه سلامت ، باورهای درست و نادرست بسیاری در این خصوص نیز در میان مردم شکل گرفته است . بعضا مشاهده شده است که بسیاری از افراد باورهای نادرست را به عنوان اصولی محکم برای رفتارهای تغذیه ای خود در نظر می گیرند .

 به همین منظور سعی بر آن شده است که علاوه بر ذکر عمده ترین باورهای نادرست غذایی رایج ، با بحث و بررسی پیرامون آنها  به بیان حقایق و راهنمایی های مرتبط بپردازیم . امید است این اطلاعات و حقایق به شما در بکارگیری انتخاب ها و رفتارهای مناسب تغذیه ای کمک نماید .

باور نادرست 1: کمتر غذا خوردن فاکتور کلیدی در پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می باشد .         

حقیقت موضوع : وقتی صحبت از رژیم غذایی سالم می باشد نکته کلیدی رعایت تعادل و توازن در رژیم غذایی می باشد. برفرض شما کم بخورید اما فقط غذاهای غنی از چربی و نمک و شکر را بخورید این کار چه کمکی را به سلامت شما خواهد کرد؟ برخی افراد مقادیر بیش از حدی از چربی، نمک و شکر را دریافت می کنند در حالی که مقادیر کافی از سبزی ، میوه و فیبر را دریافت نمی کنند. هر چند این امر صحیح است که بسیاری از ما بیش از حد می خوریم ولی یک رژیم غذایی سالم به معنای مصرف طیف وسیع و متنوعی از انواع غذاها از جمله میوه و سبزیجات ،غلات کامل، شیر و فرآورده های لبنی کم چرب ولی در مقادیر صحیح و توصیه شده است

باور نادرست 2: حذف یک یا چند وعده غذایی کمک شایانی به کاهش وزن شما می کند

حقیقت موضوع : مطالعات معتبر نشان می دهد افرادی که صبحانه را حذف می کنند نسبت به افرادی که صبحانه ای سالم مصرف می کنند و 4 تا 5 بار در روز غذا در مقادیر مناسب مصرف می کنند چاق ترند. این به آن دلیل است که حذف یک وعده سبب می شود فرد در وعده بعدی غذای بیشتری مصرف نماید. خوردن چند وعده در روز به کنترل اشتهای فرد کمک شایانی می کند. بنابراین در طول روز وعده های کوچک از غذاهایی متنوع، سالم، کم چرب و کم کالری مصرف نموده و مصرف 5 واحد میوه و سبزی به هیچ وجه فراموش نشود.

باور نادرست 3: :مصرف برخی غذاهای خاص مثل خانواده کلم، کرفس یا گریپ فروت و... می توانند چربی های بدن را بسوزانند و افراد را لاغرتر نمایند

حقیقت موضوع : مصرف هیچ خوراکی ای نمی تواند چربی بدن را بسوزاند و افراد را لاغر نماید و خوراکی های مذکور در واقع کم کالری هستند و محتوای چربی آنها تقریبا معادل صفر است لذا بدن نمی تواند کالری زیادی از آنها دریافت کند ولی این بدین معنا نیست که این غذاها ویژگی منحصر به فردی را در سوزاندن چربی های بدن و لاغری دارند. به علاوه برخی از غذاها ممکن است حاوی کافئین باشند و کافئین برای مدت کوتاهی می تواند متابولیسم بدن را سرعت بخشد ولی ویژگی خاصی در کاهش وزن یا کاهش بافت چربی بدن ندارد. در کل بهترین راه حل برای لاغری کاهش کالری کلی دریافتی روزانه و افزایش فعالیت بدنی است.

باور نادرست 4:خوردن غذا در شب سبب چاقی می گردد

حقیقت موضوع : مهم نیست که کی غذا می خورید. عوامل تعیین کننده کاهش یا افزایش وزن شما نوع غذای دریافتی و میزان آن و همچنین میزان فعالیت بدنی روزانه شماست. مهم نیست که شما چه زمانی غذا دریافت می کنید؛  اگر می خواهید قبل از خواب میان وعده مصرف کنید. کالری دریافتی آن روز خود را در نظر بگیرید. و توصیه می گردد از مصرف میان وعده در هنگام تماشای تلویزیون بپرهیزید، چون ممکن است در این شرایط متوجه میزان کالری دریافتی خود از آن میان وعده نشوید

باور نادرست 5: شیرهای با ماندگاری بالا حاوی مواد نگه‌دارنده هستند

حقیقت موضوع : کارخانه‌هایی که شیرهای با ماندگاری بالا تولید و به بازار عرضه می‌کنند، باید برای افزایش مدت ماندگاری محصولات خود، تمام میکروب‌های موجود در آن‌ها را از بین ببرند. برای از بین بردن میکروب‌ها فقط کافی است شیر را 2 تا 4 ثانیه حدود 130 تا 150 درجه سانتی‌گراد حرارت دهند. با این کار محصول نهایی با حرارت‌دهی بالا استریلیزه می‌شود و دیگر میکروبی در آن باقی نمی‌ماند که برای پیشگیری از رشد آن‌ها به استفاده از مواد نگه‌دارنده نیاز باشد. به شیرهایی که با این روش استریلیزه و بسته‌بندی می‌شوند، «فرادما» هم گفته می‌شود، بنابراین باور استفاده از مواد نگه‌دارنده در شیرهای استریلیزه کاملا غلط است.

باور نادرست 6: ارزش تغذیه‌ای شیرهای با ماندگاری بالا از سایر شیرها کمتر است

حقیقت موضوع : خیلی افراد معتقدند وقتی شیر برای استریلیزه شدن در معرض دمای بالا قرار می‌گیرد، بسیاری از ریزمغذی‌های آن از جمله املاح، پروتئین و ویتامین‌هایش هم از بین می‌روند و دیگر نمی‌توان آن محصول را یک محصول لبنی مفید و پرخاصیت دانست، اما بهتر است بدانید حرارت بالا فقط باعث از دست رفتن برخی ویتامین‌های حساس به حرارت مانند ویتامین C در شیرهای استریلیزه می‌شود. پروتئین و سایر املاح شیر به هیچ‌وجه در فرایند استریلیزه کردن از بین نمی‌روند. حالا خودتان فکرش را بکنید که هدف شما از مصرف شیر، دریافت ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین C است یا پروتئین و کلسیم و سایر املاح؟ با این باور نادرست، نباید دور شیرهای استریل را خط کشید.

باور نادرست 7: شیرهای با ماندگاری بالا را  قبل از باز شدن درب آن نمی‌توان خارج از یخچال نگهداری کرد

حقیقت موضوع : شیرهای استریلیزه عاری از هر نوع میکروبی هستند و بسته‌بندی آن‌ها هم به شکلی است که امکان ورود هیچ‌گونه نور یا اکسیژنی به داخل آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را با خیال راحت با خود به محل کار یا حتی مسافرت ببرید و نگران خراب شدنشان هم نباشید. فقط حواستان باشد که بهتر است این محصولات را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. اگر هم در پاکت شیر را باز کردید، حتماً آن را داخل یخچال بگذارید و حداکثر ظرف مدت 3 روز هم مصرفش کنید. این نکته را هم به خاطر بسپارید که پاکت این شیرها از جنس مقوا است و اگر زیاد در معرض فشار یا در کنار وسایل تیز و برنده قرار بگیرد، ممکن است بترکد و برایتان دردسرساز شود.

باور نادرست 8: هر چه رنگ نان روشن تر باشد، کیفیت و ارزش تغذیه ای آن نیز بالاتر می باشد

حقیقت موضوع : روشن بودن رنگ نان نه تنها بیانگر کیفیت و ارزش تغذیه ای بالا آن نبوده، بلکه حاکی از پایین بودن میزان سبوس آرد و کیفیت تغذیه ای آن می باشد . همواره سعی نمایید نان های تیره رنگ (سبوس دار ) که حاوی مقادیر قابل توجی ویتامین ها ،املاح و فیبر می باشند را در اولویت خرید و مصرف خود قرار دهید .

 

باور نادرست 9: مصرف تخم مرغ به علت دارا بودن کلسترول برای سلامتی قلب مضر می باشد .

حقیقت موضوع : تخم مرغ بدلیل دارا بودن 210 میلی گرم کلسترول در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته چون تصور می شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماریهای قلبی-عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

امروزه مطالعات متعددی که توسط محققین بسیار معتبر و در طول سالهای متمادی بر روی افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته که ثابت کرده اند مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ نه تنها تاثیر چندان مضری بر روی سطح کلسترول خون و احتمال بروز حملات قلبی و عروقی نداشته ، بلکه علاوه بر تامین مجموعه مهمی از پروتئین ها و  آمینو اسیدهای مورد نیاز ، موجبات کاهش بروز پاسخ های التهابی در بدن را نیز فراهم می کند . از طرفی تخم مرغ دارای خاصیت سیر کنندگی بوده و می تواند شما را برای چندین ساعت سیر نگه دارد

باور نادرست 10: آجیل و مغزهای خوراکی جز تنقلات مضر  و با ارزش تغذیه ای پایین محسوب شده و مصرف آن ها در رژیم غذایی باید محدود گردد

حقیقت موضوع : مغزها حاوی مقادیر قابل توجهی چربی می باشند اما این چربی از نوع خوب بوده و  برای سلامتی قلب مفید است زیرا از نوع چربیهای غیر اشباع می باشد؛ مغزها هم چنین حاوی ترکیبات ارزشمندی می باشند که برای سلامتی بدن مفیدند، بطور مثال: پسته حاوی ترکیبات مغذی مانند اگزانتین و لوتئین می باشد که آنتی اکسیدانهایی قوی بوده و به سلامت چشم کمک می کنند. بادام حاوی ویتامینE وگردو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که برای سلامتی قلب مفید است. البته مراقب باشید که در مصرف آنها زیاده روی نکنید و در حد تعادل مصرف کنید زیرا هر 30 گرم مغزها حاوی 160 تا 200 کالری می باشد.

منبع : مجله دانستنیهای غذا ودارو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۲۲
ابوالفضل کشاورز