خانه بهداشت آویز

بیان کننده مطالب آموزشی در مورد سلامت وبهداشت

خانه بهداشت آویز

بیان کننده مطالب آموزشی در مورد سلامت وبهداشت

۱۳
شهریور ۹۵

در بعضی از نقاط جهان کلمه غذا خوردن در معنای واقعی  و عملی به معنی  برنج خوردن می باشد. همه رقم برنج در سرتاسر سال در دسترس همگان بوده و طبق آمار نیمی از انرژی روزانه برن نیمی از افراد جهان توسط از مصرف برنج تامین می گردد، که به خوبی بیانگر اهمیت برنج به عنوان قوت غالب می باشد.

برنج قهوه ای منبع مناسبی از مواد معدنی منگنز،سلنیوم و منیزیم می باشد. یک فنجان برنج قهوه ای،80 درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند.منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند و همچنین در ساخت اسیدهای جرب نیز وارد عمل می شود. مصرف مستمر منگنز برای سلامت سیستم اعصاب و برای تولید هورمون های جنسی بسیار حائز اهمیت می باشد .منگنز جز مهم آنتی اکسیدان می باشد که جلوی تخریب سلول را می گیرد.


یک فنجان برنج قهوه ای پخته شده مقادیر قابل توجهی از نیاز روزانه بدن به ماده معدنی سلنیوم را نیز تامین می کند. سلنیوم یکی از اجزای اساسی سوخت و ساز بدن می باشد،برای مثال در سوخت و ساز هورمون های تیروئیدی شرکت می کند،نوعی آنتی اکسیدان می باشد و وظیفه ایمن سازی بدن را بر عهده دارد.. سلنیوم نه تنها برای مقابله با سرطان مهم است، بلکه برای بیماری های قلبی ،کاهش علامت های تنگی نفس و درد و همچنین تسکین ورم و التهاب مفاصل بسیار مفید می باشد.


برنج قهوه ای از آنجا که دارای مقدار زیادی فیبر و سلنیوم می باشد،برای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بسیار مفید می باشد.

برنج و تمامی غلات و دانه های سبوس دار،منبع بسیار خوبی از منیزیم می باشند. منیزیم فعال کننده بیش از 300 نوع آنزیم می باشد. این آنزیم ها در استفاده بدن از گلوکز و انسولین شرکت می کنند.

بر اساس مطالعات به دست آمده برنج قهوه ای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کم می کند. منیزیم ،فشار خون را کم می کند، سر درد های میگرنی را از بین می برد،کاهش دهنده تنگی نفس می باشد، از گرفتگی عضلانی جلوگیری می کند، جلوی خستگی را می گیرد  و خطر ابتلا به سکته های قلبی و بیماری های قلبی را کم می کند. همچنین منیزیم توسط کلسیم،حرکات اعصاب و عضلات را کنترل می کند.

منیزیم هم مانند کلسیم برای سلامت استخوان مفید است. دو سوم منیزیم بدن، در استخوان ها جای دارد.

برنج قهوه ای، 3 برابر برنج سفید دارای فیبر می باشد. فیبر باعث پایین آمدن کلسترول، کنترل قند خون و دیابت، از بین برنده سرطان روده بزرگ و یبوست می باشد

تفاوت بین برنج قهوه ای و سفید تنها در رنگ آنها نیست. دانه کامل برنج دارای چندین لایه می باشد. اگر فقط یک لایه خارجی آن را برداریم، آنچه نامیده می شود، برنج قهوه ای است. در اثر این فرایند، مواد مغذی موجود در برنج، به مقدار خیلی کم از بین می روند.

حال اگر برنج قهوه ای آسیاب شود، مقدار زیادی از لایه های دانه برنج به همراه سبوس و مواد مغذی آن از بین می روند و آن چه باقی می ماند، همان برنج سفید است.

در طی آسیاب کردن برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید،حدود 60 درصد ویتامین ث، 80 درصد ویتامین ب1 ، 90 درصد ویتامین B6 ، نصف منگنز، نصف فسفر، 60 درصد آهن و تمامی فیبر های محلول و اسیدهای چرب ضروری موجود در آن از بین می روند.


مزایای سلامت بخش برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید

باید نکاتی را بدانید تا اهمیت مصرف این نوع برنج و جایگزینی اش با برنج سفید برایتان روشن تر شود، به همین منظور این 7 نکته مهم و اصلی را در خصوص خواص سلامت بخش برنج قهوه ای مطالعه فرمایید:

    سرشار از سلنیوم :

نقش و اهمیت سلنیوم به عنوان یکی از املاح حیاتی در کاهش خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها شناخته شده و به همان میزان هم در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش دارد

    منگنز بالا:

یک پیمانه برنج قهوه ای بیش از 80 درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند. این ماده معدنی به ساخت اسیدهای چرب و مهم بدن کمک می کند تا سطح کلسترول های سالم خون افزایش یابد.همچنین برای سلامت سیستم عصبی ما بسیار مفید است.

    حاوی روغن سلامت‌بخش:

    روغن سلامتی‌بخش موسوم به Occuring در برنج قهوه‌ای یافت می‌شود که تأثیر فوق‌العاده‌ای بر کاهش تشکیل ال‌دی‌ال یا همان کلسترول بد خون دارد

    کنترل وزن:

    از آنجا که این ماده غذایی سرشار از فیبر است، به سلامتی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها کمک می‌کند؛ در نتیجه عاملی برای کاهش وزن و بهبود وضعیت متابولیسم بدن است. شما با مصرف مقدار کمی برنج قهوه‌ای سیر می‌شوید و مقدار کالری کمتری به بدن‌تان می‌رسد.

    آنتی اکسیدان مناسب:

    بسیاری از مردم گمان می‌کنند که آنتی‌اکسیدان را فقط باید در میوه و سبزی و چای سبز جست‌وجو کرد؛ در حالی که خبر ندارند برنج قهوه‌ای یکی از منابع آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است.

    فیبر بالا:

    مطالعات نشان می‌دهند مصرف زیاد غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، احتمال ابتلا به سرطان کولون را کاهش می‌دهد. این هم به علت وجود میزان بالای فیبر در آن است. در بررسی‌ها مشخص شده که فیبر به عوامل سرطان‌زا و سموم می‌چسبد و آنها را از بدن خارج می‌کند. این ماده باعث می‌شود تا عوامل بیماری‌زا نتوانند به دیواره روده بچسبند و باعث بروز سرطان شوند. همچنین برنج قهوه‌ای حاوی ترکیباتی ضروری برای تقویت سیستم گوارش است و مانع بروز یبوست می‌شود.

    آزادسازی آهسته قند :

    برعکس برنج‌های معمولی، برنج قهوه‌ای مدت زمان ماندگاری قند خون را افزایش می‌دهد؛ زیرا آزاد شدن قند این ماده غذایی به کندی صورت می‌گیرد. برای همین انتخاب بهتری برای افراد مبتلا به دیابت می باشد. در این میان مطالعات جدید نشان از رابطه مصرف برنج سفید و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد. محققان معتقدند مصرف دست‌کم هفته‌ای 2 وعده برنج قهوه‌ای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 11 درصد کاهش می‌دهد.


منبع : نشریه غذا ودارو

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۳
ابوالفضل کشاورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی